Skip to main content

De inperkingsmaatregelen rondom het coronavirus dwingen veel mensen om thuis te werken. Dat betekent automatisch dat veel overleg en afstemming online gebeurt. Criminelen proberen hiervan te profiteren door phishingmails en computervirussen te verspreiden. Dat vraagt om extra alertheid.

Er zijn al de nodige nep-mails gesignaleerd rondom het coronavirus, die zogenaamd afkomstig zijn van bijvoorbeeld het RIVM. In de bijlage zou belangrijke informatie staan over het virus. Opent u de bijlage, dan wordt de computer besmet met ransomware. De oplichters trekken de aandacht met onderwerpregels zoals ‘Is het coronavirus in uw stad?’ of ‘Nieuwe veiligheidsmaatregelen tegen coronavirus’. Dat is een lokkertje dat inspeelt op onze emoties, met als bedoeling nietsvermoedende ontvangers op onbetrouwbare links te doen klikken.

Ook mails die van collega’s afkomstig lijken, blijken dat niet altijd te zijn. De extra aandacht voor hygiëne die van ons gevraagd wordt om het coronavirus in te perken is daarom ook online nodig.

Tips voor werknemers:

Mails die van buiten afkomen en u vragen om op links te klikken of een bestand te openen negeerde u natuurlijk sowieso al. Maar nu moet u ook opletten bij mails van collega’s of medewerkers van bijvoorbeeld leveranciers. Twijfel? Niet klikken en checken!
Zorg voor een veilige wifi-verbinding. Als u een recente router hebt en een aangepast wachtwoord voor uw wifi, is dat over het algemeen geregeld. Voor oudere hardware geldt: nakijken of alles nog up-to-date is en zo nodig vervangen.
Zorg dat uw antivirussoftware, de systeemsoftware en uw programma’s up-to-date zijn.
Maak zelf ook een back-up van uw data.
Logt u in op uw werkomgeving, zorg dan voor een veilige verbinding. Vaak zorgt uw werkgever voor een beveiligde verbinding, maar mocht dit niet zo zijn of werk je zelfstandig voor verschillende werkgevers, regel het dan zelf. Er zijn diverse goede aanbieders die niet duur zijn. Een overzicht van de Consumentenbond vind je hier.
Tips voor werkgevers:
Zorg voor een goede ondersteuning van de thuiswerkers en maak duidelijk wie, wanneer voor welke vragen bereikbaar is. Waar dat normaal al snel onderling geregeld wordt, vraagt het nu extra aandacht en extra capaciteit.
Zijn er beveiligde verbindingen beschikbaar en is 2-factorauthenticatie (of een andere extra controle) geregeld?
Zijn de procedures die mensen moeten volgen als er iets fout gaat helder?
Kloppen de autorisaties nog? Hebben de medewerkers de toegang tot de systemen die ze nu hebben ook daadwerkelijk nodig?