Het principe achter het deze Special Group is halen en brengen: je gaat met elkaar de dialoog aan over de visie/relevantie van duurzaamheid, het stellen van ambities, en het uitwerken/implementeren ervan.
De deelnemers brengen eigen denkkracht en expertise in, elke deelnemer draagt bij door actief te reflecteren vanuit de eigen organisatie. De duurzaamheidsinhoudelijke expertise wordt geborgd in de persoon van de facilitator, die ervaren is in het ontwikkelen van duurzaamheidstrategieën en de afwegingen die daarbij komen kijken.
Om de inhoud meteen toe te passen en de afwegingen en dilemma’s te doorleven is de content van deze Special Group opgebouwd rond twee cases: voor twee van de deelnemende organisaties. Aan de hand van vijf sessies wordt de strategie &
organisatie van duurzaamheid concreet uitgewerkt. De inhoud van iedere sessie wordt direct gekoppeld aan de praktijk.
Er wordt gekozen voor een exclusieve setting voor een maximale interactie, waardoor de uiteindelijke Special Group bestaat uit acht tot maximaal tien personen, waarbij case- inbrengers nog een tweede persoon meenemen voor extra kennisinbreng om de ontwikkelde duurzaamheidsstrategie/inzichten te borgen.
Algemene kennis Duurzaamheid
- De verschillende brillen op verduurzaming. Duurzaamheid en MVO in verschillende contexten: hoe speelt het, druk van stakeholders, klanten, regelgeving, kansen en risico’s. Bespreken status quo bij deelnemende organisaties.
- De sustainable development goals (SDG’s), in ieder geval voor de twee cases inventariseren.
Het stellen van duurzame ambities
- Drijfveren voor verduurzaming. Visie op de relevantie van duurzaamheid. Het gesprek in de organisatie hierover voeren.
- Je impact zichtbaar maken (op hoofdlijnen). Sturen op niet-financiële waardestromen, integrated reporting.
- Bepalen drijfveer en ambitieniveau, eerste speerpunten.
Uitwerking van strategische speerpunten
- Wat past bij de identiteit en is relevant?
- Hoe ga je deze speerpunten scherpstellen/ ophalen?
Duurzaamheid meetbaar maken, communiceren en rapporteren.
- Koppeling aan Sustainable Development Goals, integrated reporting, communicatiestrategie.
De organisatie van duurzaamheid binnen je organisatie
- Hoe zet je het in beweging?
- Kwartier maken, meten, leren en inspireren.
Extra Special: vastgoed en verduurzaming.
- Huisvesting is een belangrijke pijler voor verduurzaming en trigger. Daarom deze expliciet uitlichten. In deze sessie kan ook worden stilgestaan bij aanvullende vragen/wensen van de deelnemers.