U bevindt zich hier:
Home  >  Nieuws

Nieuws

                                                                                                   
Machtigingen beherenMachtigingen beheren
Nieuwsbericht
X
14/02/2017
Ondernemers: schadevergoeding stuw Grave noodzakelijk
​Ondernemers uit Zuidoost-Nederland, vertegenwoordigd door de Brabant Zeeuwse Werkgeversvereniging (BZW), evofenedex, VNO-NCW Midden, Smart Logistics Centre Venlo en de Limburgse Werkgevers Vereniging (LWV), roepen de minister van Infrastructuur en Milieu op om een compensatiemogelijkheid voor bedrijven te activeren door een noodfonds of compensatieregeling.

De schade door de aanvaring bij de stuw van Grave kan niet tot het normale bedrijfsrisico gerekend worden en viel bovendien veel hoger uit door de lange herstelwerkzaamheden.

Schade
Uit een flitsenquête, die de VNO-NCW regio's samen met evofenedex in januari gehouden hebben, bleek al snel dat de schade tussen de 2,5 en 3 miljoen per week uitkwam voor de getroffen bedrijven. De uiteindelijke kosten zijn nog hoger geweest. De schade per bedrijf liep sterk uiteen van extra kosten voor transport en opslag, voorraden grondstoffen die opraakten en eindproducten die niet afgevoerd konden worden tot bedrijven die compleet stil kwamen te liggen. Voor schade wordt vaak doorverwezen naar de verzekeraar van de schipper. Deze heeft echter een verzoek ingediend bij de rechtbank om de aansprakelijkheid te mogen beperken. Bedrijven zullen daardoor maar een beperkt of zelfs geen deel van de schade vergoed krijgen.

Belangrijkste vaarwegen
De Maas is één van de belangrijkste vaarwegen van Nederland en essentieel voor de economie. Door de aanvaring bij de stuw van Grave op 29 december vorig jaar lag de belangrijkste vaarweg naar het zuiden er in één klap voor drie weken uit. Voor sommige bedrijven vergelijkbaar met het drie weken afsluiten van de A2. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu en Rijkwaterstaat zijn aan de slag gegaan om de Maas zo snel mogelijk weer bevaarbaar te krijgen voor de scheepvaart. In het hele traject zijn echter ook zaken niet goed gegaan, waaronder de snelheid van de herstelwerkzaamheden door het ontbreken van een calamiteitenplan en het dichtzetten van de sluis bij Heumen waardoor het Maas-Waalkanaal onbevaarbaar werd.

http://windex.lwv.nl/NieuwsFoto/zeepkist.jpg
Deel dit bericht:
Bijlagen
Gemaakt om 15-2-2017 16:17 door Sandra Litjens
Laatst gewijzigd op 16-3-2017 9:19 door Sandra Litjens