U bevindt zich hier:
Home  >  Actueel  >  bijeenkomsten

Skip Navigation Linksbijeenkomsten

                                                                                                   

 Agenda

1e029b1b-d317-4a2e-a493-6c1605a023c7
Dialogical Leadership III || Najaar 2019-2020
Datum
13-11-2019

Tijd
09:00 - 17:00 uur

Omschrijving

Dialogisch Leiderschap in bedrijf

Een intensieve opleiding voor directeuren in het leren bewust en proactief te wisselen van stijl van gespreksvoering bij complexe bedrijfsproblemen.

Leiderschap: thema van alle tijden.
Persoonlijk, formeel, informeel leiderschap, het raakt elk van ons in de hedendaagse, open samenleving. Hoewel de focus op leiderschap het publieke debat overheerst, besteden we in deze opleiding ook expliciet aandacht aan de complementaire component van leiderschap: de relatie met volgen. Wij zijn allemaal lid van meerdere gemeenschappen van mensen (bedrijf, publieke organisatie, familie, etc.) die samen staan voor een gemeenschappelijk doel. In deze opleiding krijg je informatie, reflecteer en oefen je met andere deelnemers vormen van gesprek. We onderzoeken de relatie tussen directeur en omgeving in de vorm van verschillende gespreksvoeringen: een gewoon gesprek, een dialoog, een discussie, een presentatie. Uitgaande van de dialoog als startpunt, oefenen we in het uitvoeren van deze vormen van gesprek en reflectie, naar binnen, in het proces van zelfreflectie, en naar buiten, in het genereren van nieuwe inzichten, betekenissen en besluiten in een gespreksrelatie met andere mensen (collega’s, leidinggevenden, medewerkers, klanten, partners, familie en vrienden, etc.).

Doelstelling: leren beter om te gaan met complexe uitdagingen
Je maakt kennis met de grondbeginselen van dialogisch leiderschap in praktisch en theoretisch opzicht. We doen dit aan de hand van literatuur, college en dialoog in de groep en door casusmateriaal van deelnemers te bespreken, plenair, in subgroepen, tussen de sessies door met buddy’s, en individueel. Je leert of, wanneer en hoe je wisselt van stijl (conversatie, dialoog, discussie, debat). Als basis voor deze visie op leiderschap gaan we ervan uit dat voor bepaalde problemen, waarmee wij worden geconfronteerd, de dialoog voorwaarde en methode is om verder te komen in de richting van een gezamenlijke oplossing. We doelen hierbij op problemen, waarvoor niet eerder een oplossing is gevonden (complexe problemen). Dit kan gaan van het veranderen van de cultuur in je organisatie, het leren omgaan met culturele verschillen in een gefuseerde organisatie tot het meekrijgen van de meest veelbelovende, maar dwarsliggende, medewerker in je team. Tijdens de bijeenkomsten wordt zowel op de dialoog met je omgeving ingegaan als die met jezelf, als basis voor goed leiderschap. We inventariseren de eigen ik-posities vanuit het perspectief van (persoonlijk) leiderschap en volgen het proces van ontwikkeling over de periode van een jaar.

Inhoud: theorie

Voortbouwend op de theorie van de Dialogical Self (Van Loon 2017, Hermans 2018,) komen de volgende elementen in het theoretische deel van de opleiding aan de orde:

  • Wat is dialoog? Wat bedoelen we met Dialogisch Leiderschap?

  • Begrijpen en toepassen van de condities voor conversatie, dialoog en debat.

  • Het proces van ontwikkeling bij anderen stimuleren vanuit de methode van Dialogisch Leiderschap.

Inhoud: uitvoering in de praktijk

Leren effectiever om te gaan met complexiteit door

  1. Bewust gebruik te maken van verschillende vormen van beïnvloeding (non-verbaal, rationeel en intuïtief);

  2. Je stijl authentieker te laten worden;

  3. Jezelf beter te centreren en dit te herkennen en te kunnen gebruiken bij anderen;

  4. Je stijl van leiderschap te beschrijven als een repertoire van ik-posities;

  5. Bewust ruimte te creëren in de relatie met anderen;

  6. Te leren je visie en mening scherper te verwoorden.

Contactpersoon
bij LWV: Sonja Demandt, demandt@lwv.nl +31653166550

inhoudelijk: Prof. Dr. Rens van Loon, e.j.p.vanloon@tilburguniversity.edu,  +316 1004 2442

Toelating

Met elke deelnemer wordt een intake gesprek gehouden om doelstellingen en verwachtingen te managen.

Aantal deelnemers

We gaan uit van kleine groepen van 8 – 12 deelnemers.

Locatie en sessies

De eerste bijeenkomst van een hele dag zal plaatsvinden bij de LWV, Godsweerdersingel 77, Roermond in de grote zaal, met als agenda:

  1. Kennismaking deelnemers

  2. Inleiding in het gebruik van dialoog bij complexe problemen

  3. Creëren van de condities voor dialoog en discussie

  4. Oefeningen en reflectie

  5. Vooruitblik naar de volgende sessies

De vervolg bijeenkomsten plannen wij op een woensdagavond (een per maand) en vinden plaats bij een van de deelnemende bedrijven

  1. Start om 17.00 uur

  2. Korte presentatie van het bedrijf + eventueel rondleiding; inclusief broodje

  3. 18.00 uur start van het programma,

  4. 21.00 uur einde bijeenkomst

De laatste afsluitende bijeenkomst vindt plaats bij de LWV in Roermond met als agenda

  1. De evaluatie

  2. Leermomenten, ‘wat neem ik mee’ en ‘welke technieken ga ik gebruiken?’

  3. Hoe nu verder?  (eventueel intervisie of buddy’s)

Literatuur

Het boek van Rens van Loon, Dialogisch Leiderschap in Bedrijf. Als het ik wijkt. (Mediawerf 2019) zal worden gebruikt als handboek, aangevuld met literatuur die wordt bepaald afhankelijk van de behandelde thema’s. Het boek is inbegrepen bij de prijs van de cursus

Kosten

De kosten voor deze opleiding bedragen € 2.045,- exclusief BTW en inclusief catering, lesmateriaal en het boek Dialogisch Leiderschap in Bedrijf. Als het ik wijkt. (Mediawerf 2019).

Aanvullende Literatuur

Gergen, K.J. (2009).  Relational being: Beyond self and community. New York: Oxford University Press.

Hermans, H.J.M. (2018). Society in the Self. A Theory of Identity in Democracy. NY: Oxford University Press.

Hermans, H.J.M. & Van Loon (Rens) J.P. (2016). Dialogical Self in actie. De meerwaarde van meerstemmigheid. De Psycholoog, september 2016, 10-21.

Hickman, G.R. (2016). Leading Organizations: Perspectives for a New Era. Thousand Oaks: Sage.

Ismail, S., Malone, M.S. & Van Geest, Y. (2014). Exponential Organizations: Why new organizations are ten times better, faster, and cheaper than yours (and what to do about it). Diversion Books.

Kellerman, B. (2012). The end of leadership. NY: HarperCollins Publishers.

Koonce, R. (2016). All in “The Family”: Leading and Following through Individual, Relational, and Collective Mindsets. Koonce, R., Bligh, M.C., Carsten, M.K., & Hurwitz, M. (Ed.). Followership in Action. Cases and Commentaries. Emerald Books, 3-14.

Koonce, R. & Van Loon, E. (Rens) (eds) (2019) The Dialogical Challenge of Leadership Development. Information Age  Publishing (IAP).

Lipman-Blumen, J. (2004). The Allure of Toxic Leadership. NY: Oxford University Press.

Van Dijk, G., R. van Loon, J. Goedee & F. Peters (2017). Reflective practitioners maken complexiteit hanteerbaar. M&C Quarterly 2.2017, 18-23.

Van Loon, E. (Rens) J.P. (2017). Creating Organizational Value through Dialogical Leadership. Boiling Rice in Still Water. Zurich: Springer.

Van Loon, R. (2017). De adviseur als partner in dialoog. Het gebruik van de dialogische methode. In: Mooren, J.H., D. Kleinlugtenbelt en Th. Dollevoet (red.). Dialogisch begeleiden, werken met de dialoog. Uitgeverij de Graaff. p. 59-82.

Van Loon, E. (Rens) & A. Buster (in press). The Future of Leadership: The Courage to Be both Leader and Follower. Journal of Leadership Studies.

Van Loon, E. (Rens) J.P. & G. van Dijk. (2015). Dialogical leadership. Dialogue as Condition Zero. Journal for Leadership Accountability and Ethics Vol. 12(3) 62-75.



Programma

Data opleiding Leaders of the future | Dialogical Leadership | Najaar 2019-2020

13 november 2019

11 december 2019

29  januari 2020

4 maart 2020

25 maart 2020

22 april 2020

27 mei 2020

24 juni 2020

23 september 2020

28 oktober 2020